Wat kan je website leren van een verkoopgesprek?

Steek je hand op als je een bedrijf kent dat online meer warme leads voor hun sales afdeling wil genereren. Grote kans dat je hand nu is opgestoken. We kennen allemaal bedrijven die willen groeien, welk bedrijf wil dat nu niet!

Ok, steek nu je hand op als je tevreden bent over het resultaat van jouw website. Geen handen omhoog? Denk het niet en je bent niet de enige.

Veel websites leveren niet het verwachte resultaat. Vreemd, want de online bestedingen groeien gigantisch. Voorkom dat je concurrent met jouw klanten aan de haal gaat. Maak van je website een verkoopgesprek!

Je website is een verkoopgesprek

De meeste ondernemers willen een mooie website. Alleen zitten je klanten daar helemaal niet op te wachten. Ze willen een website die gemakkelijk te gebruiken is. Als je wilt dat je personeel meer gaat verkopen, is een makeover een optie, maar een verkooptraining zal effectiever zijn. Door de juiste gesprekstechnieken toe te passen in een verkoopgesprek is de kans dat de deal gesloten wordt aanzienlijk groter. Online is dit niet anders. Door het toepassen van de juiste verkooptechnieken in het design en de tekst zal de kans op conversie toenemen.

Je website is een salesmedewerker die 24/7/365 je klanten te woord kan staan, nooit ziek is en er altijd zin in heeft. Alles wat bezoekers op je website doen kan je meten. Zo weet je precies wat je website heel goed doet en wat beter zou kunnen. Je kan dus heel gericht verbeteringen doorvoeren. De ideale salesmedewerker dus!

Los problemen op en praat niet over specificaties

Wat zou er gebeuren als je een verkoopgesprek zou beginnen door alle specificaties van je producten op te noemen. Grote kans dat je klant binnen een paar minuten in slaap is gevallen. Veel website staan vol met informatie. Allemaal details en specificaties over de verschillende producten of diensten.  Voor jou als vakidioot waarschijnlijk super interessant, maar veel van je klanten geven er niks om. Je bezoekers hebben interesse in de bestemming en niet in de specificaties van het vliegtuig. Wat levert jouw product ze op? Wat voor gevoel krijgen ze van jouw product? Ze kopen een beleving en niet de specificaties. Los de problemen van je bezoekers op of voorzie in een behoefte. Zorg dat je daarover schrijft op je site. Wees onderscheidend en focus in je webtekst op emotie.

Zorg dat bezoekers vinden waar ze naar zoeken

Welke vragen krijg je in een fysiek gesprek vaak van je klanten? Deze vragen hebben ze ook als ze thuis op de bank zitten en je website bezoeken. Zorg dat deze informatie super eenvoudig op het scherm te toveren is. Anders klikken ze zo weer terug naar Google om daar verder te zoeken. Online zijn mensen namelijk super ongeduldig. Ze hebben geen tijd om uit te zoeken hoe jouw site werkt. Zorg dat alle relevante informatie in één oogopslag te vinden is op je website.

Voorkom keuzestress

Een goed verkoopgesprek begint altijd over je klant en niet over jouw producten. Eerst ga je de behoefte van de klant vormgeven door de juiste vragen te stellen. Heb je een goed beeld van de behoefte en is er een match met een van jouw producten, dan is het tijd om te vertellen hoe jouw producten voorzien in deze behoefte. Met deze aanpak is de kans op succes erg groot.

Je raad het al, ook dit is online niet anders. Maak mensen niet gek met een complexe menustructuur en een reeks aan producten waaruit ze kunnen kiezen. Geef je bezoeker niet te veel keuze. Maak een logische salesfunnel waarmee je klanten helpt om te kiezen. Anders krijgen ze last van keuzestress en kiezen ze uiteindelijk niet.

Samengevat

Wil je meer online succes? Maak van je website een behulpzame verkoper. Het leuke van een website is dat je alles kan meten, zo weet je precies wat werkt en wat niet. Het realiseren van een conversie gedreven website is een eerste stap. Daarna begint het meten en optimaliseren om het maximale uit het web te kunnen halen. Hulp nodig? Neem contact met ons op. We geven je website graag een verkooptraining!

ONTVANG DE ULTIEME WEBSITE
CONVERSIE CHECKLIST

Niet tevreden met het resultaat van je website?

Krijg exclusief toegang tot onze 50+ gemakkelijk te implementeren technieken en maak van je website een leadmachine.

Ontvang de Ultieme Website Conversie Checklist gratis in je mailbox

Vul alsjeblieft je emailadres in en ontvang de checklist direct per e-mail.

Gelukt! Je ontvang nu een e-mail om je e-mailadres te verifiëren. Na het verifiëren ontvang je direct de checklist.